2011

Ik ben de eerste om toe te geven dat Araglin.nl de afgelopen tijd op een behoorlijk laag pitje heeft gestaan. Drukdrukdruk met van alles en nog wat (nieuwe baan, 3VOOR12/Utrecht, concertje hier, festivalletje daar en natuurlijk moet er ook nog getwitterd, getumblrd en gefacebookt worden).

Ik zat al te geinen dat nu een mooi moment zou zijn om de stekker uit mijn weblog te trekken, maar natuurlijk ga ik dat niet doen. Het lijstje met muziek en albums waar ik ooit nog eens iets over wil schrijven, wordt in ieder geval nog bijna elke dag aangevuld en uitgebreid... Mijn goede voornemen voor 2011: meer muziek, meer leuke dingen en meer stukjes tikken voor Araglin.nl! Graag wens ik iedereen een gezond, vrolijk en bovenal muzikaal 2011!

arnold Vrijdag 31 December 2010 at 8:01 pm | | overig | Twee reacties

100 X 100: Nits

Ongeveer een half jaar geleden las ik een alleraardigste lijst met de 23 beste albums van Nederlandse bodem. De opsomming zette me aan het denken. Wat zou ik in een soortgelijke lijst zetten? In ieder geval 'Giant Normal Dwarf' (1990) van de Nits.

'Giant Normal Dwarf' is een wonderschoon en zijdezacht surrealistisch sprookje, waarin een aantal uiteenlopende personages op zoek gaat naar de 'radio shoes'. De associatieve teksten verbazen, verrassen en zetten je op het verkeerde been, terwijl de muziek laveert tussen experiment en nostalgische ingetogenheid. Van een 'Giant Normal Dwarf' naar een 'Boy In A Tree'. Prachtig en ontroerend.

[17] Nits - Giant Normal Dwarf (1990) [Spotify] [YouTube] [Discogs]

Admin Vrijdag 31 December 2010 at 2:27 pm | | 100x100, Standaard | Eén reactie
Gebruikte Tags: , ,

Tovercirkels in Moira

Eén twee - bloem. Vier, vijf, zes - bloem. Toch? Zeven, acht, negen - pauze. Eh… Het angstzweet breekt me uit. Het meisje dat ik in mijn armen houd, kijkt me een beetje meewarig aan. Vanuit mijn ooghoeken zie ik fotograaf Herre over de dansvloer zwieren. Balfolk-instructrice Louise Marius loopt naar me toe en ik voel me in één klap weer veertien worden.

Een schoolvriend had me destijds overgehaald om samen met hem op dansles te gaan. Hij moest verplicht van zijn ouders op stijldansen en vroeg of ik zin had om mee te gaan. Natuurlijk, zei ik in al mijn naïviteit, schrijf mij ook maar in, komt altijd van pas. Ik ben - al zeg ik het zelf - redelijk ritmisch aangelegd en voorzag geen al te grote problemen. Ik kwam er helaas al vrij snel achter dat ik niet iemand ben die danspasjes leert door mee te tellen, ik moet het vooral doén. Maar ja, leg dat de dansinstructeurs maar eens uit - of de dames bij wie je op de tenen gaat staan…

Louise staat inmiddels naast me en herhaalt geduldig haar instructies. "Het is alsof je op een bloemetje dreigt te stappen: je tilt je voet op, wacht even en zet 'm dan weer neer. Tel maar mee. Eén, twee - bloem. Dan doorlopen en kijk, weer een bloem. Drie, vier, vijf, zes. Zeven, acht, negen, bloem."

Lees meer »

arnold Donderdag 30 December 2010 at 10:10 pm | | concerten | Geen reacties
Gebruikte Tags:

100 X 100: Nadieh

Ik was wat aan het zappen, belandde op Best24 en viel middenin een herhaling van Klassewerk. Ik bleef uit nostalgische overwegingen hangen. Hee, dacht ik, volgens mij heb ik deze aflevering daadwerkelijk gezien. Want was dit – en inderdaad, Hans van Willigenburg kondigde haar al aan: Nadieh zong haar hit 'Windforce 11' uit 1987.

Ik was – als jochie van 12 – stiekem verliefd op Nadieh, vooral vanwege haar stem, waar ik het liefste dicht tegenaan wilde kruipen. Negen jaar later zou ze overlijden. Toen ik haar na zoveel tijd weer op tv zag, realiseerde ik me dat ik nog altijd verliefd was.

[16] Nadieh – Land Of Tá (1986) [Spotify] [YouTube] [Discogs]

arnold Woensdag 22 December 2010 at 12:25 am | | 80s, 100x100 | Eén reactie
Gebruikte Tags: , ,

Urban Narratives

Terwijl Sanne Vogel in de grote zaal van Theater Kikker afgelopen zaterdag een 'poëtische monoloog over de schoonheid van verdriet' hield (aldus haar website), stond in de kleine zaal een heel ander soort schoonheid centraal: de esthetiek van de stad. Oftewel: Urban Narratives, georganiseerd door het Utrechtse initiatief PAUME (Platform voor Avantgarde en Urbane Media Exploratie).

In 1981 schreef de lsd-goeroe dr. Timothy Leary over de vervreemdende kunst van de Zwitser H.R. Giger: ''Het tijdperk van de steden is voorbij. Natuurlijk wil een vrij, intelligent mens zijn leven niet slijten als een stiekem schimmig knaagdier in een holenachtige metropool. Ieder stadsmens is een embryonale larfachtige, die erop wacht om in een hoog vliegend schitterend wezen te veranderen. Of je het nu leuk vindt of niet, we zijn allemaal insektoïde vreemden, verborgen in onze 'urbanoïde' lichamen. […] Stadsmensen, opgepast! Het wordt tijd je te ontwikkelen!''

Ik moest aan dit citaat denken terwijl ik in het schemerduister van Theater Kikker de ijlduistere soundscapes van Monotonos onderging, gevolgd door de experimentele stadsklanken en videokunst van Machinist en de machinale, maniakaal intense muziek van Franz Fjödor.

Lees meer »

arnold Vrijdag 17 December 2010 at 3:49 pm | | concerten, weird | Geen reacties

100 X 100: Erasure

Natuurlijk, Erasure staat bekend om hun vrolijke uptempo popliedjes. Waarom heb ik dan toch een enorm zwak voor hun meest spacy en experimentele album? Simpel: 'Erasure' is dromerig, warm en emotioneel zonder klef te worden.

Diepe bassen, uitwaaierende synthesizers, de bulderende zang van Diamanda Galás, een wiegend gospelkoor, nummers van tien minuten - totaal ongeschikt voor de hitlijsten, maar o zo mooi. Fans en critici snapten er niets van en op latere albums snoerden Vince Clarke en Andy Bell zich helaas weer in het synthpopkeurslijf.

'Erasure' is misschien wel een van de best bewaarde geheimen van de elektronische jaren negentig.

[15] Erasure – Erasure (1995) [Spotify] [YouTube] [Discogs]

Admin Dinsdag 07 December 2010 at 12:09 am | | 100x100, Standaard | Drie reacties
Gebruikte Tags: ,

Sint-Nicolaas Cantate 2010

Het is een traditie geworden op Araglin.nl: zodra de pepernoten zijn gearriveerd, de maan door de bomen schijnt en het heerlijk avondje opdoemt aan de horizon, is het tijd voor de 'Sint-Nicolaas Cantate'! Maar eerst een praatje vooraf.

In Amerika neemt iedere artiest ten minste één keer in zijn carrière een kerstalbum op en ook in Nederland komt deze gewoonte de laatste jaren tot leven, hoewel ik niet zo heel enthousiast word van een Frans Bauer met een kerstmuts op. Het is jammer dat Nederlandse artiesten niet proberen om de oeroude traditie van het Sinterklaaslied nieuw leven in te blazen. Wij moeten het voornamelijk stellen met Sinterklaasliedjes op een sullige dancebeat.

Dat het ook anders kan, bewees de nagenoeg vergeten Nederlandse componist Bernard Zweers (1854-1925), die begin vorige eeuw hoogleraar compositie was aan het Amsterdams Conservatorium. Zijn ideaal was om te komen tot een eigen Nederlandse toonkunst, en dat betekende muziek met een sterk nationalistische inslag. Zijn bekendste werk is zijn Derde Symfonie 'Aan mijn vaderland' (1887-89). De vier delen van deze symfonie vormen een muzikale verbeelding van Nederland, in het bijzonder van het Hollandse landschap en de stad Amsterdam.

Een opmerkelijke compositie in Zweers oeuvre is zijn 'Sint-Nicolaas Cantate', met tekst van A.L. de Rop. De cantate verhaalt over de oorsprong van Sinterklaas en de goede werken die hij verrichtte. Het is een geweldig stuk, waarin op een gedragen, plechtige manier wordt gezongen over de Goedheiligman. Zweers heeft zich helemaal uitgeleefd en hoewel de associaties met Beethoven en Tsjaikovski nooit ver weg zijn, klinkt de cantate behoorlijk eigenzinnig. Vooral de manier waarop de diverse bekende Sinterklaasliedjes zijn gearrangeerd is werkelijk prachtig.

In december 1955 zond de NCRV Radio een registratie uit van deze cantate, met Frits Baun (bariton), Wim van Sante (bas), een kinderkoor en het Promenadeorkest onder leiding van Benedict Silbermann. Gus Smits, secretaris van het Sint Nicolaas Genootschap Nederland, ijverde ervoor om dit meesterwerkje op cd uit te brengen en op deze manier aan de vergetelheid te ontrukken.

In 1999 zag de 'Sint-Nicolaas Cantate' in een (zeer beperkte oplage) het licht. Deze charmante cantate verdient het echter om door een groot publiek gehoord te worden, al is het maar om te laten horen dat er ook léuke Sinterklaas-muziek bestaat. Luister zelf: de 'Sint-Nicolaas Cantate' (320 kbps, 41 MB). Voor meer informatie verwijs ik je overigens graag naar deze uitgebreide site van Bas Kuijlenburg.

(Met vanzelfsprekend grote dank aan Peter Dekker, dankzij hem hebben we nu al vijf jaar lang plezier van deze cantate!)

arnold Vrijdag 03 December 2010 at 12:46 am | | klassiek | Eén reactie
Gebruikte Tags: ,

100 X 100: Henryk Górecki

Op vrijdag 12 november 2010 overleed de Poolse componist Henryk Górecki op 76-jarige leeftijd. De zondag daarop luisterde ik gewoontegetrouw naar X-Rated, het door Bob Rusche gepresenteerde radioprogramma vol experimentele muziek, avant-garde en soundscapes.

Als eerbetoon draaide Bob het tweede gedeelte uit Górecki’s Derde Symfonie, beter bekend als Symfonie der Klaagliederen. Voor de gezongen delen gebruikte Górecki fragmenten van gebeden, volksliedjes én een opschrift dat een achttienjarig meisje had achtergelaten op de muur van een Gestapo-gevangenis.

Ik had deze symfonie vaker gehoord, maar het leek wel alsof ik die zondagavond pas voor het eerst écht luisterde. Tien minuten ademloze vervoering.

[14] Henryk Górecki – Symfonia nr. 3 Symfonia piesni zatosnych (1976) [Spotify] [YouTube] [Discogs]

arnold Woensdag 01 December 2010 at 11:44 pm | | 100x100, klassiek | Twee reacties
Gebruikte Tags: ,