Timewind

De Amerikaanse astronoom Edwin Hubble (1889-1953) ontdekte in 1929 dat er een verband bestond tussen de roodverschuiving van verre sterrenstelsels en hun afstand tot de aarde. Dit klinkt misschien niet zo heel spannend, maar deze ontdekking vormde wel de bouwsteen van een opmerkelijke theorie: die van het uitdijende heelal. Kort gezegd komt het erop neer dat het heelal groeit en steeds meer ruimte inneemt. Dat was in die tijd behoorlijk schokkend; het universum werd gezien als een vast gegeven, dat als een blok beton op de kosmische snelweg lag – en niet als een zichzelf opblazende ballon.

De laatste jaren is Hubbles theorie van het uitdijende heelal enigszins aangepast: ons universum wordt niet langzaam groter, maar is in de loop van miljarden jaren juist gaan versnellen. De ruimte wordt uit elkaar geduwd door een nog onbekende mysterieuze kracht. Kosmologen hebben deze kracht ‘donkere energie’ genoemd, maar hebben eigenlijk geen flauw idee wat dit nu precies is. Om te verklaren dat het heelal niet letterlijk uit zijn voegen scheurt, hebben astronomen een idee van Albert Einstein (1879-1955) van stal gehaald: de kosmologische constante. Met wat dichterlijke vrijheid zou je deze constante kunnen omschrijven als de superlijm die voorkomt dat het universum als een zeepbel uit elkaar spat.

Maar als het heelal versnelt, waar gaan we dan heen? En wat bevindt er zich dan ‘buiten’ het universum? En hoe is dit alles ooit begonnen? Hoe langer je erover nadenkt, hoe meer het je begint te duizelen. Maar stel je nu eens voor dat je er een krukje bij pakt en op een afstandje gaat zitten toekijken hoe het heelal als een kosmische stoomlocomotief naar de einder tuft. Welke muziek zou dan uit de oordopjes van je smartphone schallen? Dat kan slechts één album zijn: 'Timewind' van Klaus Schulze.

Lees meer »

Araglin Woensdag 17 September 2014 at 12:12 pm | | krautrock | Geen reacties

Terug in de groef

In 2013 is de omzet van de Nederlandse muziek­industrie voor het eerst sinds lange tijd (12 jaar om precies te zijn) weer gegroeid. De totale omzet steeg met 1,1% en bedroeg vorig jaar ruim 130 miljoen euro. De digitale markt (downloads en streaming) beslaat daarvan 41,6%. De fysieke markt mag dan wel afnemen in Nederland - vorig jaar met 19,2 procent - het aandeel is nog altijd groot: 58,4%.

Vinyl maakt weliswaar slechts een klein deel uit van het totaal, maar het segment kan wel spectaculaire groeicijfers laten zien. De omzet van vinylplaten steeg in Nederland van 6 miljoen naar 7 miljoen euro in 2013 en voor dit jaar zien de cijfers er nog veel rooskleuriger uit.

In Amerika groeide de vinylomzet met 32 procent in 2013, en in Groot-Brittannië zelfs met 49 procent. Daar is vinyl inmiddels goed voor een omzet van 12 miljoen pond per jaar (ruim 15 miljoen euro) en gingen er vorig jaar ruim 780.000 nieuwe lp’s over de toonbank, zo’n 15.000 per week. Sinds 1997 (toen er 817.000 platen werden verkocht) is er niet zoveel vinyl verkocht in Groot-Brittannië.

Lees meer »

Araglin Dinsdag 16 September 2014 at 10:37 am | | Standaard | Eén reactie
Gebruikte Tags: , ,