Rampjaar

Op Nu.nl las ik zojuist dat het afgelopen jaar door de Nederlandse muziekindustrie als een regelrecht rampjaar wordt bestempeld: het aantal verkochte cd-albums is in 2005 met 13 procent gedaald. In totaal gingen er 266,8 miljoen cd's over te toonbank ? een diepterecord. Ook de dvd-sector (tot voor kort een uitstekende melkkoe) heeft zware klappen gekregen: het aantal verkochte dvd's liep terug van 338 miljoen tot 325 miljoen. Aan mij ligt het overigens niet. Ik koop me helemaal suf aan cd's.

De beschuldigende vinger wijst naar de massaal downloadende consument. Volgens de Nederlandse Vereniging voor Filmverhuurders zijn in Nederland vorig jaar 150 miljoen films illegaal gedownload, wat verregaande gevolgen zou hebben gehad voor het bioscoopbezoek en het aanschaffen dan wel huren van dvd's. De NVPI (de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers) hoopt dan ook het illegale aanbod strenger wordt bestreden. Ik neem aan dat er inderdaad flink wordt gedownload, maar ik vraag me af waar dat getal van '150 miljoen' nu precies vandaan komt.

Verder denk ik dat de bereidheid van consumenten om diep in de buidel te tasten voor een cd is afgenomen en speelt de concurrentie van andere entertainmentsectoren ongetwijfeld eveneens een rol. Ik ga me nu niet druk maken over, de in mijn ogen, exorbitant hoge prijs van cd's (dat heb ik al eens eerder gedaan).

Feit is wel dat de cd zijn langste tijd gehad heeft. Want waar dit nieuwsartikel niet over rept, is de toename van de legale muziekdownloads. Zo werd er in het eerste half jaar van 2005 wereldwijd voor bijna 800 miljoen dollar aan digitale muziek aangeschaft - drie keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. Cijfers voor het tweede half jaar heb ik niet voorhanden, maar ik neem aan dat deze tendens niet plotseling is omgebogen. De toekomst is digitaal, en ik wil maar wat graag massaal aan het downloaden slaan. In plaats van krampachtig te blijven vasthouden aan een glimmend schijfje en de jacht te openen op illegale downloaders, doen de grote labels er beter aan om zich te richten op een goed en goedkoop legaal alternatief èn een uniform muziekformaat.

Momenteel ben ik bezig met een nogal pijnlijke spagaat: de markt voor online marktdiensten is momenteel te versnipperd en te afhankelijk van de gebruikte muziekspeler om me over de streep te trekken en de brug naar de fysieke platenwinkels definitief achter me te verbranden.

peter Dinsdag 14 Februari 2006 at 6:30 pm | | overpeinzing

twee reacties

Wat de industrie ook altijd voor het gemak vergeet is dat de lp-vervangingsmarkt steeds verder op raakt en dat zelfde geldt denk ik voor DvD’s.
Verder wind ik mijn nog wel eens (op vermakelijke wijze) op over de aanname dat alles wat gedownload is, anders gekocht zou zijn. Als je dat iets verder oprekt zou je kunnen zeggen dat elke film op tv anders op dvd gekocht zou zijn of elk liedje op de radio anders als cd in de kast van elke luisteraar zou staan. (rustig yak, rustig)

yak, (E-mail ) (URL) - 15-02-’06 10:14

Weet je waardoor de verkoopcijfers pas ?cht vertroebelen? Ik koop ca 80% van alle cd’s en 50% van alle dvd’s in het buitenland, vooral in de UK zijn webshops als play.com, ChoicesUK.co.uk en (vooral) cd-wow.nl(!) vaak stukken goedkoper, leveren ze aan huis tegen geen of slechts geringe verzendkosten, kun je zonder meerkosten met PayPal of met een creditcard betalen en heb je de spullen vaak al eerder in huis dan dat ze in Nederland in de winkel liggen.

Voorbeeldjes: – De nieuwe Arctic Monkeys scoorde ik recent voor ? 12,99 – De dvd-box van Carniv?le, seizoen 1 (R2, met nl-subs!) voor ? 46,- incl. verzending i.p.v. ? 85,- af winkel
Ik bedoel maar…

RRRobert, - 15-02-’06 23:00
(optioneel veld)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spam te voorkomen, vraag ik je vriendelijk om de volgende vraag te beantwoorden.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.